Historie stratencircuit “De Luttenbergring”.

Luttenberging
Afbeelding Luttenbergring uit oud programmaboekje.

Op 11 juni 1967 organiseerde de RAM (Raalter Automobiel- en Motorclub) voor het eerst een motorwegrace. Deze races werden gehouden op een kort stratencircuit in de buurt van Raalte.

In 1970 verplaatste de RAM het evenement naar de bekende Luttenbergring in de nabijheid van het dorp Luttenberg. Dit bleek een schot in de roos. De Luttenbergring was een stratencircuit van 3.150 m lang. Het was een zeer bochtig circuit dat veel stuurmanskunst van de renners vraagt. Zelfs heeft de RAM een eigen stukje weg aangelegd. Het stukje weg ligt er nu nog steeds. Dit circuit was zo mooi en de organisatie functioneerde zo voortreffelijk, dat men in 1971 al een internationale status kreeg. Dit betekende veel voor de organisatoren en de vele vrijwilligers.

De internationale status maakte dat vele buitenlandse coureurs graag naar Raalte kwamen. De races werden gezien het sterke deelnemersveld beschouwd als mini-Grand Prix, met vele wereldkampioenen in alle klassen aan de start. Maar ook de Nederlandse topcoureurs Wil Hartog, Boet van Dulmen en Jack Middelburg waren publiekstrekkers en vele bezoekers uit binnen- en buitenland kwamen dan ook naar Luttenberg om de trainingen en wedstrijden te bezoeken. Bezoekersaantallen van 40.000 toeschouwers waren geen uitzondering. Ook de media wisten de Luttenbergring te vinden en televisie, radio en geschreven pers waren in groten getale aanwezig. Er werd gestreden in diverse klassen, maar het grote publiek liep vooral warm voor de koningsklasse, de 500cc. Dat is de klasse die in de Grand Prix-races sinds 2002 wordt aangeduid als MotoGP. Zelfs heeft men nog een aantal jaren de zijspanklasse gereden op het circuit. Vele rijders gebruikten Luttenberg als voorbereiding op de TT in Assen, die enkele weken later op de laatste zaterdag van juni verreden werd. Er werd echt gestreden op de Luttenbergring, omdat hier ook punten voor het Open Nederlands Kampioenschap te behalen waren.

Internationale sterren

Langs het circuit werden op twee plaatsen tribunes neergezet: bij de start en bij de Pinnersbocht. Verder konden bezoekers langs de buitenzijde van het circuit helemaal rondlopen en de wedstrijden vanaf diverse punten bekijken. Het publiek werd uitzinnig van plezier als de Italiaanse rijder Graziano Rossi (vader van veelvoudig MotoGP-wereldkampioen Valentino Rossi) een wheelie maakte voor de tribunes, maar het publiek ging pas echt op de banken staan bij een overwinning van “Witte Reus” Wil Hartog, “Jumping Jack” Middelburg en later “Den Boet” (van Dulmen). In 1983 werd het voor de organisatie echter moeilijk om een goed rijdersveld bij elkaar te krijgen. Dit door de opkomst van gesponsorde fabrieksrijders, die steeds meer startgeld vroegen. Daar kwam nog bij dat het publiek het af liet weten, zeker als het weer enkele keren achtereen slecht was. In 1989 besloot de RAM te stoppen met de races. Wel heeft nog in 1997 een nieuwe stichting, Stichting Wegraces op de Luttenbergring, geprobeerd het motorracen in Raalte en omgeving nieuw leven in te blazen. Dit lukte een aantal jaren, en de races telden mee voor het Open Nederlands Kampioenschap.

In 2004 is definitief besloten te stoppen omdat vanwege de snelheden van moderne motoren te grote aanpassing gevraagd werden i.v.m. de veiligheid.

In 2013 en 2014 zijn er met klassieke motoren race-demonstraties gehouden door lokale enthousiastelingen in samenwerking met SAM. Helaas lukte dit in 2015 t/m 2018 niet.

In 2019 pakten 5 liefhebbers uit Luttenberg zelf de handschoen op na herhaaldelijk aandringen van diverse rijders, en werd de Stichting Behoud Luttenbergring opgericht.op 12 oktober 2019 was er opnieuw geraas van klassieke motoren te horen op de Luttenbergring! In slechte weersomstandigheden werd er toch genoten van een prachtige editie met 300 machines, 225 deelnemers en 1250 betalende bezoekers. In 2020 hopen we er een nog groter succes van te maken!

Sluit Menu
×

Winkelmand